SAVE THE KIWI

Eftersom jag går andra året på gymnasiet är det dags för mig att bestämma vad jag vill göra för projektarbete som jag kommer att göra i trean. Eftersom jag ska bort nästa år ska jag inte har bråttom, jag får bestämma vad mitt projekt kommer att handla om när jag kommer tillbaka. Men tyckte att det skulle vara bra om jag bestämde mig nu, för min skull. Annars kan jag ha problem med att komma igång när jag kommer tillbaka, jag kommer att ha en längre startsträcka än de andra att säga. Plus att jag har en fantastisk möjlighet att göra mitt projekt något om Nya Zeeland. Vilket är vad jag planerar att göra.

Eftersom jag läser natur måste jag göra ett vetenskaprelaterat projekt, och helst även fotorelaterat eftersom jag läser fotoinriktning. När jag först började fundera ville jag göra ett projekt om mitt år enbart. Jag skulle presentera erfarenheter, uppmuntra yngre elever att åka och gå ut i yngre årskurser och prata. Jag skulle också göra någon form av vetenskaplig undersökning genom att skicka ut en enkät om studentutbyte. Men som det visade sig blir det inte vetenskapligt nog. Det finns ingen biologi, kemi eller fysik i ekvationen. Synd egentligen för jag var verkligen bli exhalterad över det. Men jag fick tänka om.
Jag var också tänkt på att göra mitt projekt om något som rör miljön. Jag vet att jag skulle vilja göra ett projekt som har något att göra med biologi, eftersom de övriga till är inte riktigt min favorit ämnen. Biologi å andra sidan är jag bra på och jag tycker att det är kul. Vad är då min nya projektidé? Det heter Save the kiwi uppkallad efter och inspirerad av en organisation/välgörenhet med fokus att förhindra utrotning av kiwifågeln.

Jag inspirerades även av den här videon (inbäddning är inaktiverad på begäran):
http://www.youtube.com/watch?v=4Be5XYhkEnI

http://www.savethekiwi.org.nz/

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0